Een reis naar Griekenland met onverwachte afloop

We gaan van 22mei t/m 21 juni voor het eerst met onze camper naar Griekenland.  We hebben onze boottickets via de NKC geboekt en gaan via Venetie naar Igoumenitsa. De route en de boot zijn ons bekend, want wij hebben dit al een paar keer met de gewone auto gedaan in voorgaande jaren.. Het is onze bedoeling om in Griekenland via Ionanina en Kalambaka ( waar de Meteora kloosters zijn ) richting Larissa te gaan en dan door naar de Pilion. Het is een streek die al heel lang op ons lijstje staat om te bezoeken, maar tot nu toe is er nooit iets van gekomen. Nu gaat het dus wel gebeuren !

Donderdag 22 mei
We vertrekken rond 7 uur ‘s morgens vanuit Rotterdam in een behoorlijke regenbui. De route is gepland via Arnhem, Keulen, Frankfurt, Würzburg en dan onze bestemming voor vandaag. Rothenburg o/d Tauber.  Een schitterend  stadje  in de ‘Romantische Strasse’.  Onderweg  nemen we zo om de twee uur even tijd om koffie te drinken, te lunchen, thee te drinken en we komen om en uur of half vijf aan in Rothenburg waar we op parkeerplaats P3 een plekje zoeken. Deze parkeerplaats is een van de twee parkeerplaatsen die zijn aangewezen als camperplaats. Je haalt aan de parkeerautomaat een parkeerbon voor € 6,-  en je mag dan 24 uur blijven staan.

Vrijdag 22 t/m zaterdag 23 mei
Rothenburg

Het is duidelijk naseizoen en niet al te druk op de camperplaats. We staan er met nog drie andere campers. Volgens de bordatlas van Reisemobil moeten er voorzieningen zijn voor chemisch toilet en vuil water, maar ik heb het nog niet kunnen ontdekken hier.  Na het ontbijt gaan we door een van de oude stadspoorten het stadje binnen om een rondwandeling te gaan maken. We zijn hier al vaker geweest, maar het is altijd weer leuk en je ziet toch steeds weer nieuwe dingen. Het is vandaag nog niet zulk geweldig weer maar een glaasje fruitige witte wijn uit deze omgeving kan zelfs vandaag nog wel op een terras gedronken worden.

Zaterdag is het weer aanzienlijk beter en maken we een wandeling over de voor een groot deel nog intact zijnde stadsmuur. Een bezoek aan de kerstwinkel van Kate Wohlfart hoort natuurlijk bij de verplichte nummers in Rothenburg.  De middag brengen we door bij de camper met een goed boek lekker in de zon.

Zondag 24 mei
We gaan richting Oostenrijk  en gaan via Holzkirchen waar we een stop maken om te  lunchen via de Felbertauerntunnel naar Matrei.  Een prachtige route door de bergen. Vlak voor de tunnel komen we langs een parking met een toilet waar we ook water kunnen bijvullen.
In Matrei in Oost Tirol is geen camperplaats maar wel een aardige kleine camping

Maandag 25 mei

Venetie Vandaag hebben we een pittige dag voor de boeg. De route gaat via de plockenpas en het is behoorlijk haarspeldbochten rijden en klimmen voor ons bejaarde campertje. Maar ineens ben je dan aan de top en rij je in Italie door allerlei leuke dorpjes. We gaan in Mestre bij Venetie naar Camping Venetie.  De camping is goed op campers ingesteld en niet al te duur (€ 17,50 ).
Ook hier hebben we twee dagen voor gereserveerd en gaan nadat we de wagen op een schaduwrijk plekje hebben neergezet, met de bus die bijna voor de camping stopt naar Venetie. Op het grote plein waar alle bussen stoppen is een kantoor van het openbaar vervoer waar we een 72 uur ticket kopen. We kunnen dan met alle lijnen van de waterbus de hele dag door rondcrossen.

Dinsdag 26 mei

We zijn hier al eerder geweest en willen nu ook beslist een deel van onze tijd met de waterbus naar Burano. Een van de eilanden in de lagune van Venetie. De huizen daar zijn allemaal in prachtige pasteltinten geschilderd en je vind hier het mooiste kantwerk en maskers voor veel aantrekkelijker prijzen dan in Venetie.  In de loop van de dag begint Aad wel wat last van zijn rug te krijgen. Waarschijnlijk door het vele slenteren wat je toch doet op zo’n dag

27 mei Boot naar Griekenland
We gaan direct na het ontbijt naar de grote parkeerplaats  van Minoan Lines in Venetie om in te schepen.  Je staat daar met heel wat campers te wachten tot je de boot op mag. De boot vertrekt stipt om 2 uur en vaart dan langs het San Marcoplein richting Adriatische zee. Lekker dat je gewoon in je camper kunt slapen op het camperdek.  De volgende dag tegen de middag zijn we in Igoumenitsa.

28 & 29 mei  Kalami Beach
Vanaf de boot is het ongeveer 10 km richting Preveza naar camping Kalami Beach. We besluiten om daar een extra nachtje te blijven en staan vrijwel aan het strand. Even rustig acclimatiseren, wat zwemmen in zee, een boek lezen en voor Aad even wat rust voor zijn rug.

30 mei Ioannina
We gaan richting Ioannina en onderweg krijgt Aad steeds meer pijn. We gaan in ieder geval niet verder dan de camping daar. Aangekomen gaan we even op de fiets naar de stad en maken een kort wandelingetje. Ioannina is de hoofdstad van de provincie Epirus en nog zeer authentiek Grieks.  Het gaat steeds slechter met Aad en de pijn in zijn rug en been. Dit is niet wat wij bedoelden met een leuke campervakantie in Griekenland.  Na twee  besluiten we niet verder het binnenland in te gaan maar terug te gaan naar de kust. We gaan naar  Lichnos Beach bij Parga. Dat kennen wij goed en is niet te ver van Igoumenitsa

2 t/m 7 juni  Lichnos.
Onderweg kan Aad niet meer verder rijden en gaat Marian verder. We hopen dat het allemaal toch nog bijtrekt en we verder kunnen.  Het is inmiddels wel duidelijk dat het waarschijnlijk een accute hernia is en we hebben inmiddels ook al contact gehad met onze huisarts in Nederland. Die faxt een aantal recepten over en ik moet via een Griekse arts een recept voor Valium te pakken zien te krijgen. 4 Juni is Marian jarig, maar erg feestelijk is het niet geworden helaas.  Marian gaat met het bootje naar Parga om te proberen toch nog een cadeautje uit te zoeken wat Aad in gedachten had.
We besluiten om terug te gaan naar Nederland en Marian gaat in Parga bij het kantoor van Minoan de tickets omruilen.  Zij rijdt de camper de boot op en af en terug naar de camping in Mestre. Aad kan alleen nog maar liggen.

Hier stoppen we dit verslag maar. Verder is het door de ANWB geregeld. De camper naar huis.  Wij met het vliegtuig terug ( Aad liggend) en bij aankomst direct het ziekenhuis in geschoven.

Een reis met een vreemde afloop dus !